maanantai 4. toukokuuta 2015

Kevään kokemuksia - kemian ja matematiikan kurssit

Kevään kemian kurssit ovat menneet lähinnä "vanhoilla", hyviksi testatuilla TVT-jutuilla. Aina jotain pientä muutosta ja kokeilua. KE2-kurssilla hylkäsin ChemSketchin ja teetin kaikki tehtävät Molecular networks-nettiohjelmalla https://www.molecular-networks.com. Myös kokeessa ajattelin että käytämme kyseistä ohjelmaa. Helppo ohjelma, ei lataamisongelmia eikä käytön harjoitteluun mene paljon aikaa. Viivakaava ja 3D-malli näkyvät samalla sivulla. Kuvankaappausvälineellä otetaan kuva ja liitetään se sinne missä sitä sitten tarvitaankin.




Kevään painopisteeni on ollut matematiikan TVT-jutuissa. Esimerkiksi MAB3-kurssin kävimme läpi kokonaan Geogebralla. Piirsimme funktioita, laskimme CAS:llä yhtälöitä, ratkaisimme taulukkolaskennan avulla erilaisia ongelmia, jne. Oppilaat halusivat myös tehdä kokeen Geogebran avulla.

Koe kostuui kolmesta osasta: A-, B- ja C-OSA.
A-osassa oli tehtäviä, jotka ratkottiin ilman laskinta (ja tietokonetta) suoraan paperille.
B-osassa sai käyttää Geogebraa apuna, mutta tehtävät piti kirjoittaa "normaalilla" tavalla kynällä paperille. C-osan tehtävät (jokaisen piti tehdä vähintään 1 tehtävä) tehtiin suoraan Geogebralla ja palautettiin PDF-muodossa.

Yllättävän hyvin meni kursssi ja koe. Toki innostuin "vähän" liikaa, mutta seuraavalla kerralla karsin hieman tehtäviä. Toivottavasti myös oppilaat hanskaavat tietokoneen käytön tulevaisuudessa paremmin. Tuntuu että oppilaiden on vaikea "kokeilla" ohjelmalla mitä kaikkea sillä voi tehdä. Uskallus puuttuu. Tarvitaanko lukiossa enemmän ATK-taitojen treenausta esim. vaikka lukion alussa?








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti